جمعه ؛ 30 شهريور 1403
16 آذر 1398 - 14:52

برکت کریمه اهل‌بیت (ع) در ایران‌زمین

مردمان ایران علاوه بر آنکه افتخار میزبانی هشتمین امام شیعیان حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) را دارند، به یُمن وجود آن امام همام و آن خورشید هدایت، این افتخار را هم داشته‌اند که پذیرای وجود ارزشمند خواهر گرامی ایشان حضرت فاطمه معصومه (س) در شهر قم باشند که به همین برکت، این دیار به «حرم دوم اهل‌بیت (ع)» در ایران معروف شده است.
نویسنده :
حامد کرمانی‌زاده
کد خبر : 4571

پایگاه رهنما :

مردمان ایران علاوه بر آنکه افتخار میزبانی هشتمین امام شیعیان حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) را دارند، به یُمن وجود آن امام همام و آن خورشید هدایت، این افتخار را هم داشته‌اند که پذیرای وجود ارزشمند خواهر گرامی ایشان حضرت فاطمه معصومه (س) در شهر قم باشند که به همین برکت، این دیار به «حرم دوم اهل‌بیت (ع)» در ایران معروف شده است. دختر گرامی و با فضیلت حضرت امام موسی کاظم (ع) و خواهر عزیز امام هشتم حضرت رضا (ع)، در اول ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری قمری در شهر مدینه دیده به جهان گشود و پس از ۲۸ سال عمر بابرکت و درحالی‌که در راه عزیمت از مکه به خراسان و دیدار برادر، در میانه راه بیمار شده بود، در ۱۰ ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری در شهر قم از دنیا به سرای باقی هجرت کرد و گوهر وجودش، زینت‌بخش شهر قم و زیارتگاه عاشقان و دلدادگان آستان اهل‌بیت رسالت شد. «معصومه، کریمه اهل‌بیت، طاهره، حمیده، رشیده، تقیه، نقیه، رضیه، مرضیه، سیده و اُخت الرضا» از جمله القاب نورانی آن بانوی بزرگوار و با فضیلت است که هرکدام به جنبه‌ای از ابعاد وجودی ایشان اشاره دارد.
در وصف مقام علمی آن بانوی بزرگوار وارد شده است که حضرت معصومه (س) از جمله بانوان گران‌قدر و اهل علم و معرفت بوده است. نقل شده که روزی جمعی از شیعیان، به‌قصد دیدار حضرت موسی بن جعفر (ع) و پرسیدن پرسش‌هایی از ایشان، به مدینه منوره مشرف شدند. چون امام کاظم (ع) در مسافرت بود، پرسش‌های خود را به حضرت معصومه (س) که در آن هنگام کودکی خردسال بیش نبود، تحویل دادند. فردای آن روز برای بار دیگر به منزل امام رفتند، ولی هنوز ایشان از سفر برنگشته بود. پس به‌ناچار، پرسش‌های خود را بازخواستند تا در مسافرت بعدی به خدمت امام برسند، غافل از اینکه حضرت معصومه (س) جواب پرسش‌ها را نگاشته است. وقتی پاسخ‌ها را ملاحظه کردند، بسیار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاری فراوان، شهر مدینه را ترک گفتند. ازقضای روزگار، در بین راه با امام موسی بن جعفر (ع) مواجه شده و ماجرای خویش را بازگفتند. وقتی امام پاسخ پرسش‌ها را مطالعه کردند، سه بار فرمودند: «پدرش فدایش».
از امام جواد (ع) نقل شده که فرمود: «هر کس عمه‌ام را در قم زیارت کند، بهشت از آن اوست». این تنها روایت موجود درباره فضیلت زیارت کریمه اهل‌بیت (ع) نیست؛ درباره فضیلت زیارت حضرت معصومه (س) روایات فراوانی از پیشوایان معصوم رسیده است. از جمله، هنگامی‌که یکی از محدثان برجسته قم، به نام سعد بن سعد به محضر مقدس امام رضا (س) شرفیاب می‌شود، امام هشتم خطاب به ایشان می‌فرماید: «ای سعد! از ما در نزد شما قبری است. سعد می‌گوید: فدایت شوم! آیا قبر فاطمه دختر موسی بن جعفر (س) را می‌فرمایید؟ می‌فرماید: آری، هر کس او را زیارت کند، درحالی‌که به‌حق او آگاه باشد، بهشت از آن اوست». حضرت فاطمه معصومه (س) بانویی بهشتی، غرق در عبادت و نیایش، پیراسته از زشتی‌ها و شبنم معطر آفرینش است. شاید یکی از دلایل «معصومه» نامیدن این بانوی باکرامت، آن باشد که نور عصمت مادرش حضرت زهرا (س) در او تجلی‌یافته است.
حضور دختر گرامی موسی بن جعفر در شهر قم، باعث رونق گرفتن کرسی علم و معرفت دینی در این شهر شد و از آن تاریخ تاکنون، قم به‌عنوان قلب تپنده معارف شیعه و گسترش علوم الهی در جهان اسلام می‌درخشد و از دیرباز تاکنون، پذیرای جویندگان معرفت و تشنگان چشمه‌سار هدایت شده است و برکت این محفل علمی، همواره شامل حال مردم ایران و جهان اسلام شده و نور معارف قرآن و اهل‌بیت (ع) از این دیار و از جوار حرم کریمه اهل‌بیت (ع) بر سراسر این کشور می‌تابد و فرصت را از نحله‌ها و شاخه‌های فکری انحرافی گرفته است. به این امید که قدردان وجود گرامی این بانوی فاضله و یادگار امام کاظم (ع) باشیم و شمع وجودش را با معرفت به مقامش همواره زیارت کنیم.

ارسال نظرات